De zeggingskracht van TON VAN OS | The evocative power of the Dutch artist TON VAN OS

Elisabeth Eyl

Ton van Os boek

Op 1 september 2022 verscheen bij Uitgeverij Lias een boek over het werk van Ton van Os. In het boek staat een uitgebreidere versie van het essay van Elisabeth Eyl 'De zeggingskracht van Ton van Os'.

Formaat van het boek 20 x 26 cm.
128 pagina's met circa 75 afbeeldingen in kleur.
ISBN 978 90 8803 118 2

Ton van Os (1941, Rotterdam) is beeldend kunstenaar. Hij groeide op in het naoorlogse Rotterdam-West, een door bombardementen getroffen omgeving. Op de Academie voor Beeldende Kunst (voorloper van de Willem de Kooning Academie) in Rotterdam leerde hij de techniek van het etsen. Hij ontplooide die op een virtuoze, schilderachtige manier en won (internationale) prijzen. Hij maakte enkele grote reizen in Europa en naar Hongkong, maar is altijd in Rotterdam blijven wonen en werken.

Naast grafisch werk legt hij zich toe op schilderen waarop hij zich vanaf 1974 volledig concentreert. Tussen 1980 en 1985 werkt hij aan monumentale opdrachten in Utrecht en Den Haag. Zijn thematiek is de ruimte, eerst nog met een duidelijke verwijzing naar een zichtbare werkelijkheid zoals de architectuur, daarna steeds abstracter. Toch heeft zijn werk altijd een inhoudelijk en verhalend aspect. Hij ‘spreekt’ met verf en canvas. Een indringende inspiratiebron is muziek, maar anders dan wellicht verwacht. Via Johann Sebastian Bach en de moderne componist Morton Feldman vindt Van Os zijn vormgevingsprincipes. Zijn fascinatie voor de abstracte kunst en de wegbereiders daarvan geeft hij op een aangrijpende wijze vorm.

Dit boek ontrafelt de lange weg die Ton van Os bewandelt en toont zijn wereld, die sinds het jaar 2000 wordt verbeeld met de bolvorm als vormgevingsprincipe en de eindeloze ruimte als het centrale thema.

 

Elisabeth Eyl is kunsthistoricus, gericht op moderne en hedendaagse (toegepaste) kunst met als specialisatie de Bauhaus-gerelateerde keramiek, zie www.eylceramics.com. Zij publiceert regelmatig in kunst- en (internationale) keramiektijdschriften en doet monografisch en thematisch onderzoek.

Ton van Os (1941, Rotterdam) is a visual artist. He grew up in post-war Rotterdam-West, an area that had been heavily bombarded. Etching was a skill he acquired at the Academy of Visual Arts (the precursor of the Willem de Kooning Academy) in Rotterdam. His striking and painterly approach to etching won him (international) awards. Although he travelled extensively across Europe and to Hong Kong, he continued to live and work in Rotterdam.

As well as to graphic art, he applied himself to painting, which has been his sole focus since 1974. Between 1980 and 1985, he worked on monumental commissions in Utrecht and The Hague.

Space is his subject matter. At first with clear references to visible reality as evident in architecture whereas subsequently, the work became increasingly abstract. And yet it always has a discernible content, a narrative. He ‘speaks’ using paint and canvas. Music is a persistent source of inspiration albeit differently than might have been expected. Van Os explores his design principles via Johann Sebastian Bach and the modern composer Morton Feldman. He expresses his fascination for abstract art and its forerunners in a spellbinding way.

This book surveys the long road walked by Ton van Os and shows us his universe, which he has depicted with the sphere as the design principle and endless space as the central theme since the year 2000.

 

Elisabeth Eyl is an art historian who focusses on modern and contemporary (applied) art and is specialised in Bauhaus-related ceramics, see www.eylceramics.com. She regularly publishes in art magazines and (international) ceramics publications and conducts monographic and thematic research.